We moeten marktaandeel terugwinnen...

Momenteel is maar één op drie winkels in België met online verkoop bezig. Terwijl consumenten alsmaar meer via het web kopen. Vandaag besteedt de Belg al negen procent van zijn shoppingbudget aan online aankopen. Maar twee derde van dat budget gaat naar het buitenland. Niet verwonderlijk, want wie op het internet gaat zoeken, komt eerst bij de grote internationale webshops uit. We moeten dringend een inhaalbeweging doorvoeren en marktaandeel terugwinnen. Als zelfstandige winkeliers erin slagen hoog in de online zoekresultaten te scoren ( seo ), kunnen ze die grote internationale webshops aan. Dankzij de nabijheid van hun fysieke winkel en de mogelijkheid tot persoonlijk contact. Als je hetzelfde product even makkelijk online kan kopen bij een vertrouwde ondernemer uit de buurt, waarom zou je het dan verder gaan zoeken?”

Marleen Hermans (lederwaren): “Allemaal goed en wel. Ik bén online actief met wel acht webshops, per productgroep. Met succes. Maar als je dan ziet hoe sommige grote internationale webshops uitpakken met gratis retourzendingen ‘á volonté,’ met bedenktermijnen van weken tot maanden … Als we ons dáár als zelfstandige winkeliers laten door meeslepen, kunnen we onze boeken sluiten. Klantenservice, heel graag. Maar op het eind van de dag moeten we er ook nog iets aan verdienen. Want dan pas komt onze toekomst écht in gevaar. Wanneer klanten producten bij ons online bestellen, kunnen we die in de fysieke winkel voor hen klaarzetten, of we leveren zorgvuldig en correct bij de klant aan huis, of in een afhaalpunt naar keuze. Dat noemen we een goeie klantenservice. Wie echter in één van onze webshops bestelde producten wil terugsturen moet dat binnen de veertien dagen doen, aangetekend en op eigen kosten. Pas wanneer de producten in perfecte staat bij ons terugkomen, krijgt de klant zijn geld terug. Dat is geen kwestie van klantonvriendelijkheid, dat is het enige realistische businessmodel. Klanten met een beetje gezond verstand en eigen verantwoordelijkheidsgevoel begrijpen en aanvaarden dat ook. Gratis bestaat niet.”

bron : zo-magazine , Unizo

Geschreven op 17 september 2015 door Dieter Coopman

Dieter staat mee in voor het uitzetten van de krijtlijnen binnen de verschillende eigen softwares. De technologische evoluties worden door hem op de voet gevolgd en doorgebriefd naar het team zodoende dat we steeds de beste applicaties kunnen aanbieden.


The future of shopping

Waarom Delta Solutions?

Kom praten over uw project !

Heeft u nog vragen ? Aarzel niet ons te contacteren en we helpen u graag verder bij een kop koffie

Door dit aanvinkvak aan te vinken ga je akkoord dat uw data opgeslagen en verwerkt wordt door deze website