Het belang van een goede meta description...

Wat is een meta description

Een meta description ( verder meta beschrijving genoemd ) is een tag in de code van je website die gebruikt kan worden door zoekmachine robots , het is een korte beschrijving van de pagina en vaak de inhoud die weergegeven wordt in de zoekresultaten.

Als Google van mening is dat de meta-beschrijving een nauwkeurigere beschrijving geeft van de pagina dan dat enkel af te leiden uit de inhoud van de pagina, dan zullen ze de meta-beschrijvingstag gebruiken.  Het is de bedoeling dat je metabeschrijvingstag meer informatie biedt via een korte, relevante samenvatting van het onderwerp van een pagina.  Er is geen limiet voor de lengte van metabeschrijvingen, maar daar waar nodig zullen ze ingekort worden om beter gevisualiseerd te worden.

Maak een meta beschrijving voor elke pagina

Zorg ervoor dat elke pagina op je site een meta beschrijving heeft. Aan de hand van de google search console kan je te weten komen welke pagina’s problematische meta beschrijvingen hebben.

Wees specifiek

Maak verschillende beschrijvingen voor verschillende pagina’s.   Het is geen goed idee om voor alle pagina’s dezelfde beschrijving te gebruiken.  Zorg op je homepagina voor een algemeen omvattende tekst, die je site beschrijft.  Schrijf per pagina een aparte meta beschrijving.  Heb je geen tijd om goede meta beschrijvingen te schrijven denk dan even na om de kern van de pagina toch te vermelden in je meta beschrijving.  Zo ben je toch specifiek aan het communiceren.  Overal dezelfde meta beschrijving gebruiken kan afgestraft worden door het algoritme.

Maak een goede samenvatting

Neem duidelijk gestructureerde feiten op in de beschrijving. De meta beschrijving hoeft niet alleen uit zinnen te bestaan. Het is tevens de uitgelezen plaats om een samenvatting te maken van je pagina.  Zo kan je bij een product pagina de belangrijkste informatie zoals merk, naam, prijs gaan vermelden in de meta beschrijving.  Zo zal deze informatie meteen zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Laat het automatiseren als het manueel onmogelijk is

Genereer automatisch beschrijvingen . Voor bepaalde sites, zoals nieuwssites, is het niet moeilijk voor elke pagina een nauwkeurige en unieke beschrijving te bedenken. Aangezien elk artikel door iemand is geschreven, kost het weinig moeite om ook een beschrijving van één zin toe te voegen. Voor sites die gevoed zijn door een database is het vaak een heel groot werk om deze zelf te gaan schrijven.  Laat je meta beschrijving aanmaken bij het importeren van je producten zodat ze automatisch gemaakt worden op basis van enkele belangrijke gegevens die aanwezig zijn in je databank.

Denk aan de kwaliteit van je beschrijving

Gebruik beschrijvingen van hoge kwaliteit. Ten slotte is het belangrijk dat je beschrijvingen ook werkelijk beschrijvend zijn. De meta beschrijvingen zijn niet zichtbaar op je site, dus er wordt vaak weinig aandacht aan besteed.  Weet wel dat deze beschrijvingen vaak het eerste zijn dat bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten.  Dus deze teksten zijn de eerste indruk en een heel belangrijk onderdeel van je seo.

Focus op de meerwaarde van je pagina

Aangezien de beschrijving het eerste is dat een bezoeker zal te zien krijgen in de zoekresultaten is het heel belangrijk om te gaan focussen op welke voordelen je een eventuele bezoeker kan bieden. Verplaats je in het hoofd van een bezoeker en probeer te achterhalen waarom iemand een bepaalde pagina zou bezoeken.  Focus je hier op en gebruik taal zoals je die in het echte leven ook zou gebruiken, dan ben je het meest geloofwaardig.

Call to action

Zet je bezoekers aan tot actie , gebruik actieve termen zoals “vergelijk hier” , “maak eenvoudig een afspraak” , “boek hier in 1 klik” , “profiteer direct van” …  Call to action ( aanzetten tot actie ) is een heel belangrijk onderdeel van je copywriting.

Wil je meer informatie

Als je zelf actief wil inzetten op je seo maar niet heel goed weet waar te beginnen dan staan we je graag bij.  Aarzel niet ons te contacteren.

Geschreven op 16 augustus 2018 door Dieter Coopman

Dieter staat mee in voor het uitzetten van de krijtlijnen binnen de verschillende eigen softwares. De technologische evoluties worden door hem op de voet gevolgd en doorgebriefd naar het team zodoende dat we steeds de beste applicaties kunnen aanbieden.


Waarom Delta Solutions?

  • Websites die aan uw noden voldoen
  • Een oplossing voor al uw online problemen
  • Eén aanspreekpartner
  • Correcte prijs/kwaliteit garantie
  • Wij werken tot u tevreden bent

Kom praten over uw project !

Heeft u nog vragen ? Aarzel niet ons te contacteren en we helpen u graag verder bij een kop koffie

Door dit aanvinkvak aan te vinken ga je akkoord dat uw data opgeslagen en verwerkt wordt door deze website