Maak je website GDPR compliant, een aantal tips...

GDPwa ?

De media staat er bol van, er worden waarheden en onwaarheden verteld en op de duur zie je het bos door de bomen niet meer.  Dat is uiteraard niet de bedoeling van de nieuwe regelgeving die op 25 mei in voege treedt.  Het is een maatregel die er moet voor zorgen dat jouw en mijn persoonlijke gegevens niet ten grabbel gegooid worden en we dus de nodige privacy genieten.  Je leest er alles over op deze website Europese Commissie ( engelstalig )

Zo ingewikkeld !

Eigenlijk is het niet zo heel erg ingewikkeld voor een website.  Door het uitvoeren van een aantal eenvoudige ingrepen aan je website ben je in orde.

Actieve opt-in

Waar het op neer komt is dat je uw bezoekers expliciet vraagt hun gegevens te mogen gebruiken.   Dit moet een actieve opt-in zijn, dus een vinkje die standaard afgevinkt staat en men expliciet moet aanvinken.  Vinkt je bezoeker dit niet aan dan mag je geen gegevens verzamelen.

Voorzie een cookie banner

Gebruik je cookies op je website dan moet je dit expliciet melden aan je bezoekers.  Dit gebeurt via een cookie banner.  Je voorziet een cookie verklaring waarin je meldt welke cookies je gebruikt en waarvoor de cookie gebruikt wordt.  Een voorbeeld van een vaak gebruikte cookie is de google analytics cookie, deze cookie houdt data bij van uw bezoekers om te gaan verwerken in uw bezoekerstatistieken

Voorzie een privacy statement en disclaimer

Een disclaimer gebruik je om eventuele aansprakelijkheid voor schade of gevolgschade uit te sluiten.  Terwijl een privacy statement vermeld wat je met de gegevens van de bezoeker aan je website van plan bent.

Zorg dat je website een https url heeft

Als je website nog niet voorzien is van https dan is het nu de moment om dit te veranderen.  Je zal er twee belangrijke zaken mee doen.  Enerzijds zorg je ervoor dat alle gegevens die via je site verstuurd worden versleuteld zijn.  Anderzijds zal je zorgen dat je site goed vindbaar blijft in Google.  Vanaf deze zomer gaat Google sites die niet over https beschikken expliciet aanduiden als onveilig,  in Chrome zal er een veiligheidswaarschuwing komen.  Het zal ook je ranking gaan beïnvloeden, dus sites die geen https hebben zullen minder goed scoren in Google.

Zorg voor een goed onderhouden website

Zorg ervoor dat je cms ( content management system ) en alle plugins in dit cms up to date staan.  Zo ben je zeker dat je altijd over de meest recente veiligheidsupdates beschikt en je kans op een inbreuk zo klein mogelijk is.  De meeste datalekken komen voor doordat een cms systeem niet up to date staat en er dus achterdeuren open staan waarlangs hackers zich ongeoorloofde toegang verschaffen tot uw cms en de gegevens die hierin aanwezig zijn. Een goed onderhoudscontract op je website is dus een must om datalekken te voorkomen.

In het kort

  1. zorg voor actieve opt-in
  2. zet je site op https
  3. voorzie een cookiebanner
  4. voorzie een privacy statement en een disclaimer
  5. zorg voor een goed onderhouden site

Wil je meer informatie of hulp

Aarzel zeker niet ons te contacteren door onderstaand formulier in te vullen , we helpen je graag verder

Geschreven op 7 mei 2018 door Dieter Coopman

Dieter staat mee in voor het uitzetten van de krijtlijnen binnen de verschillende eigen softwares. De technologische evoluties worden door hem op de voet gevolgd en doorgebriefd naar het team zodoende dat we steeds de beste applicaties kunnen aanbieden.


Waarom Delta Solutions?

  • Websites die aan uw noden voldoen
  • Een oplossing voor al uw online problemen
  • Eén aanspreekpartner
  • Correcte prijs/kwaliteit garantie
  • Wij werken tot u tevreden bent

Kom praten over uw project !

Heeft u nog vragen ? Aarzel niet ons te contacteren en we helpen u graag verder bij een kop koffie

Door dit aanvinkvak aan te vinken ga je akkoord dat uw data opgeslagen en verwerkt wordt door deze website