Maak je website GDPR compliant, een aantal tips...
GDPwa ?
De media staat bol van berichten over de nieuwe regelgeving die op 25 mei van kracht wordt. Helaas worden er zowel waarheden als onwaarheden verteld, waardoor het moeilijk wordt om het kaf van het koren te scheiden. Het is echter van cruciaal belang dat de nieuwe regelgeving ervoor zorgt dat onze persoonlijke gegevens niet langer op straat komen te liggen en dat we onze privacy kunnen waarborgen. Meer informatie over de nieuwe regelgeving, ook wel bekend als de Europese Commissie, is beschikbaar op de Engelstalige website. Je leest er hier alles over: website Europese Commissie.
Zo ingewikkeld !
Eigenlijk is het niet zo heel erg ingewikkeld voor een website. Door het uitvoeren van een aantal eenvoudige ingrepen aan je website ben je in orde.
Actieve opt-in
Waar het op neer komt is dat je jouw bezoekers expliciet vraagt hun gegevens te mogen gebruiken. Dit moet een actieve opt-in zijn, dus een vinkje die standaard afgevinkt staat en men expliciet moet aanvinken. Vinkt je bezoeker dit niet aan dan mag je geen gegevens verzamelen.
Voorzie een cookie banner
Gebruik je cookies op je website dan moet je dit expliciet melden aan je bezoekers. Dit gebeurt via een cookie banner. Je voorziet een cookie verklaring waarin je meldt welke cookies je gebruikt en waarvoor de cookie gebruikt wordt. Een voorbeeld van een vaak gebruikte cookie is de google analytics cookie, deze cookie houdt data bij van je bezoekers om te gaan verwerken in uw bezoeker statistieken.
Voorzie een privacy statement en disclaimer
Een disclaimer gebruik je om eventuele aansprakelijkheid voor schade of gevolgschade uit te sluiten. Terwijl een privacyverklaring vermeldt wat je van plan bent met de gegevens van de bezoeker van je website.
Zorg dat je website een HTTPS URL heeft
Als je website nog niet voorzien is van HTTPS dan is het nu de moment om dit te veranderen. Je zal er twee belangrijke zaken mee doen. Enerzijds zorg je ervoor dat alle gegevens die via je site verstuurd worden, versleuteld zijn. Anderzijds zal je zorgen dat je site goed vindbaar blijft in Google. Vanaf deze zomer gaat Google sites die niet over HTTPS beschikken expliciet aanduiden als onveilig, in Chrome zal er een veiligheidswaarschuwing komen. Het zal ook je ranking gaan beïnvloeden. Dus sites die geen HTTPS hebben zullen minder goed scoren in Google.
Zorg voor een goed onderhouden website
Zorg ervoor dat je cms (content management system) en alle plugins in de cms up-to-date staan. Zo ben je zeker dat je altijd over de meest recente veiligheidsupdates beschikt en je kans op een inbreuk zo klein mogelijk is. De meeste datalekken komen voor doordat een cms systeem niet up-to-date staat en er dus achterdeuren open staan waarlangs hackers zich ongeoorloofde toegang verschaffen tot je cms en de gegevens die hierin aanwezig zijn. Een goed onderhoudscontract op je website is dus een must om datalekken te voorkomen.
In het kort
- zorg voor actieve opt-in
- zet je site op https
- voorzie een cookiebanner
- voorzie een privacy statement en een disclaimer
- zorg voor een goed onderhouden site
Wil je meer informatie of hulp
Aarzel zeker niet ons te contacteren door onderstaand formulier in te vullen , we helpen je graag verder
Dieter staat mee in voor het uitzetten van de krijtlijnen binnen de verschillende eigen softwares. De technologische evoluties worden door hem op de voet gevolgd en doorgebriefd naar het team zodoende dat we steeds de beste applicaties kunnen aanbieden.
Waarom Delta Solutions?
- Websites die aan jouw noden voldoen
- Een oplossing voor al je online problemen
- Eén aanspreekpartner
- Correcte prijs/kwaliteit garantie
- Wij werken tot je tevreden bent